Úvod
Vývoj akumulátorů s velkou energetickou hustotou a velkými vybíjecími proudy modelářství ve velké míře ovlivnil. Velká většina RC modelů je dnes poháněna akumulátory a jen malá část profesionálních RC modelů stále používá spalovací motory. Akumulátory jsou dnes levnější, bezpečnější, dostupnější a výkonnější.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Rozdělení akumulátorů
Akumulátory rozdělujeme podle jejich chemického složení. Největší a nejtěžší jsou olověné akumulátory (Pb) používané v modelech lodí. V levných a malých modelech aut a lodí se setkáte s nikelmetalhydridovými (NiMH) nebo Niklkadmiovými (NiCD) akumulátory. Ty se velmi podobají nabíjecím tužkovým akumulátorem. Ve většině modelů se dnes ale používají dva typy lithiových akumulátorů, a to lithium-iontové (Li-ion) a lithium polymerové (LiPo). Lithium-iontové pohonné akumulátory bývají většinou složeny z více válcovitých článků velikosti 18650, lithium polymerové pak z podélných tenkých článků různých velikostí.
Lithiové akumulátory
Lithiové akumulátory se od ostatních odlišují energetickou hustotou, kterou mají oproti jiným akumulátorem několika násobně větší. Na grafu je zobrazena objemová (volumetric) a také hmotnostní (gravimetric) energetická hustota jednotlivých typů akumulátorů. Zkratka za názvem akumulátoru označuje zpracování akumulátoru, "C" označuje články válcovitého a "V" plochého tvaru. Je zřejmé, že lithiové akumulátory jsou populární právě kvůli těmto bezkonkurenčním vlastnostem. Hmotnostní a objemovou hustotu mají ze všech typů akumulátorů největší. U modelů letadel a multikoptér kde je každý ušetřený gram cenný se už s jinými typy akumulátorů ani nepotkáte.
Počet článků
Počet článků definuje počet jednotlivých lithiových článků ze kterých se akumulátor skládá. Tyto články jsou zapojeny do série (celkové napětí je součtem napětí všech článků) a na některých akumulátorech jejich i můžete vidět z boční strany. Jeden článek má vždy nominální napětí 3.7V (LiPo) a 3.6 / 3.7V (Li-Ion).
Kapacita
Kapacita akumulátoru je vyjádřena v miliampérhodinách (mAh). Kapacita akumulátoru časem a nabíjecími cykly postupně klesá.
Parametry "C"
Při lithiových akumulátorů jsou velmi důležité dva údaje označené písmenem "C". Prvním z nich je maximální vybíjecí proud. Na akumulátoru bývá zapsán dvěma čísly s lomítkem a písmenem "C" a jeho dekódování je velmi jednoduché. Na obrázku výše je akumulátor s hodnotami 30C a 60C. První popisuje maximální kontinuální vybíjecí proud a v tomto případě bude 30 krát kapacita akumulátoru, tedy 30 ∙ 2700 = 81 000mA = 81A. Druhá hodnota označuje maximální krátkodobý proud (např. Při prudkém zrychlení otáček motoru), v tomto případě to bude 162A.
Druhým údajem je maximální nabíjecí proud. Na akumulátoru může být také označen dvěma čísly. První je obvykle "1" a druhé je o něco větší. Jeho výpočet je stejný jako při vybíjecím proudu. Pro náš akumulátor bude vhodný nabíjecí proud od 2.7 po 5.4A.
Nabíjení
Lithiové akumulátory se musí nabíjet výlučně nabíječkami k tomu určenými programy s balancováním (balance charge). Jejich nabíjecí proces se skládá ze dvou částí. V první nabíječka nabíjí všechny články najednou zvoleným nabíjecím proudem přes silový konektor (např. XT60). Ve druhé části už jsou jednotlivé články skoro nabité a nabíječka je vybalansuje přes balanční konektor malým proudem (0.1 - 0.3A) a nabije tak na koncové napětí. Během celého nabíjení nabíječka monitoruje napětí článků a v případě jakéhokoliv problému nabíjení bezpečně přeruší.
Vybíjení
Odebíráním energie z lithiového akumulátoru klesá jeho napětí. Podle napětí článku se proto dá při lithiových akumulátorech odhadnout jeho zbývající kapacita. Na obrázku je znázorněna vybíjecí křivka LiPo akumulátoru. Pokles napětí není konstantní a největší je na začátku a konci vybíjení.
Lithiové akumulátory třeba přestat vybíjet při určitém napětí. To je ale ovlivněno vybíjecím proudem, který způsobuje pokles napětí. Minimálně vhodné napětí pro ukončení vybíjení šetrné k akumulátoru je 3.5V na článek bez zátěže. Při letu tedy akumulátor může mít kvůli odebíranému proudu napětí 3.3V na článek a po přistání jeho napětí stoupne na 3.5V. Přesná hodnota napětí bude záviset na použitém akumulátoru a modelu.
Akumulátory samozřejmě můžete vybíjet více a méně. Čím bude toto napětí vyšší, tím lépší to bude pro životnost akumulátoru. Při větším vybíjení je třeba ještě jednou podívat na vybíjecí křivku. V jejím závěru je pokles velmi strmý, to znamená, že vybitím článku o 0.1V více k dobru z akumulátoru vytáhnete možná pár procent jeho kapacity. Naopak velmi riskujete, že akumulátor podvybijete, protože pokles napětí může být tak velký, že se s modelem ani nestihnete vrátit zpět.
Podvybití akumulátoru je stejně špatné jako přebití. Při odebírání posledních miliampér z akumulátoru velmi poklesne jeho celkové napětí a také napětí jednotlivých článků. Ještě horší je, že každý článek v akumulátoru je trošku odlišný a má trošku jiný vnitřní odpor. Výsledkem toho bude, že se každý vybije na jiné napětí a takový akumulátor nabíječka označí jako vadný a nedovolí ho zpět nabít. Podvybité akumulátory se dají zachránit, ale každým takovým podvybití snižujete jejich kapacitu a životnost. Pár desítek sekund letu nebo jízdy za to ale určitě nestojí.
V modelech je dobré používat regulátory s ochranou podvybití akumulátoru a také malé LiPo alarmy. Ty vás na pokles napětí upozorní hlasitým pípáním a vy tak budete vědět, kdy je vhodné létání nebo jízdu ukončit.
Skladování
![]() |
![]() |
Další rady a doporučení
Aby toho nebylo málo, tak lithiové akumulátory jsou velmi citlivé i na mechanické poškození. Akumulátory s ochraným obalem jsou všechny Li-Ion články 18650 a některé LiPo akumulátory do modelů aut, které bývají umísťovány do odolných plastových obalů. Naopak letecké akumulátory se umísťují s cílem ušetřit hmotnost pouze do smršťovacích fólií. Právě tyto jsou pak náchylné na poškození, což může být např. deformace tvaru (při nárazu, pádu) a porušení obalu akumulátoru. U obou se mohou s velkou pravděpodobností poškodit vnitřní vrstvy akumulátoru a v jeho nitru okamžitě nastane zkrat, akumulátor může začít kouřit a rovněž se vznítit. V modelech aut proto raději používejte akumulátory doporučené výrobcem, popřípadě jejich ekvivalenty. Akumulátor v modelech letadel by měl být umístěn na bezpečném místě v trupu. Určitě není dobrý nápad umístit jej na špatné místo ve snaze vyvážit model nevhodným akumulátorem.
Lithiové akumulátory jsou nebezpečné a proto je důležité nabíjet / vybíjet je na nehořlavých plochách a pod dozorem. Vhodnou investicí je rovněž nehořlavá taška na akumulátory, ve které můžete akumulátory skladovat a také nabíjet.
Mým doporučením je najít si jeden systém a podle něj se o všechny akumulátory starat. Velmi důležité to je když máte akumulátorů více a můžete snadno ztratit přehled o jejich napětí. Já akumulátory vždy nabíjím těsně před létáním a po návratu domů všechny na nabíječce vybalansujem na skladovací napětí. Během letu sleduji napětí na telemetrii, nebo mám v modelu LiPo alarm.
Lithiové akumulátory mají tzv. paměťový efekt související s jejich chemickým složením. Znamená to, že správně i nesprávně zacházení s nimi se projeví na jejich kondici a životnosti. Věnovat jim adekvátní pozornost se proto určitě vyplatí.
Likvidace
Po uplynutí životnosti je dobré lithiové akumulátory pomalu vybít na nabíječce a poté vložit do slané vody. Slaná voda pomalu vybije zbytky energie v akumulátoru a takový akumulátor můžete hodit do boxů na sběr starých baterií. Vždy se na konci zkontrolujte, zda je akumulátor vybitý a nikdy nevyhazujte nevybitý akumulátor!!! Ten může snadno způsobit požár!!! Pokud nevíte akumulátor bezpečně zlikvidovat sami, vždy ho raději předejte někomu zkušenějšímu.
Závěr
I když to možná tak z článku vyznívá, lithiové akumulátory nejsou nášlapné miny a pokud dodržíte pár základních doporučení, tak si naplno vychutnáte jejich dobré vlastnosti, pro které se těší oblibě celé modelářské komunity.
Videa
Zdroje obrázků
https://www.epectec.com/batteries/cell-comparison.html
https://vdr.one/everything-you-need-to-know-about-lipo-batteries/
https://diydrones.com/forum/topics/lowest-safe-voltage-per-cell-on-lipo