V dnešní době si majitelé 3D tiskáren mohou vytisknout plně funkční a hodnotné modely RC aut, letadel nebo lodí a objevit tak nové kouzlo modelařiny.
Na internetu se dá najít pár modelů které jsou již připraveny pro 3D tisk a dodávané data obsahují návod a soupis dílů na stavbu modelu. Takto si můžete postavit vlastní RC za pomoci 3D tisku a podělit se o své zkušenosti s dalšími majiteli podobných nebo stejných modelů jako máte vy.
Ale tady cesta 3D tisku jen začíná. Určitě má každý svůj vysněný model, ať už letadla, auta, nebo lodě, který je na běžném trhu nesehnatelný. Ano je tu možnost vytvořit model z různých materiálů, ale jde o věc poměrně náchylnou na poškození a pravidelné opravy by mohly přijít draho.
Zde je kouzlo 3D tisku. Ze své zkušenosti vím že díky 3D tisku je možné modely navrhnout do nejmenších detailů a za pomoci různých typů tisku zhotovit velmi pěkné a hlavně funkční modely. Velkou výhodou je, že pokud se stane nehoda, nebo některé díly chceme upravit postačí nám upravit tisková data a vytvořit nový model. Výhodou je že tato data nám zůstanou navždy, pokud si je tedy pro jistotu zazálohujteme. Podklady k tisku lze samozřejmě pohodlně pořídit na nejrůznějších 3D tiskových webech, ale proč nezkusit samotné modelování na vlastní pěst. Takto můžete bez problémů otestovat schopnosti jako konstruktéra a modelu a postupně zlepšovat, přidávat detaily, a zkrátka posouvat hranice o něco dál.
V tomto článku bych Vám rád představil možnosti jak si můžete navrhnout vlastní model a co k tomu budete potřebovat.
![]() |
![]() |
Jak začít?
V první řadě je třeba ujasnit si, co přesně mám zájem modelovat. Bude nutná znalost 3D modelovacího programu. Osobně používám Sketchup, je velmi jednoduchý a intuitivní a lze sehnat free verzi pro hobby účely.
Osobně se věnuji 3D modelování a výrobě RC modelů historických vozidel pro FDM tisk. FDM tisk je nejrozšířenější forma tisku a našla si své zastoupení i u hobby a profesionálních modelářů. Proto si popíšeme postup při tvorbě historického modelu. Na trhu je jen velmi málo RC modelů historických vozidel a přesto si myslím, že každému z nás už nejeden "veterán" učaroval.
V první řadě je třeba najít tzv. blueprint. Jedná se o znázornění vozidla z různých pohledů. Nejlepší je zobrazení v tzv. bokorysu a pohled z anfasu. Ale čím více náhledů máme, tím lépe. Také si zkuste najít dobové fotografie vozidla, protože ze své zkušenosti vím že, blueprinty se umí v detailech mýlit. Osobně při modelování vycházím z cca 10 ti fotek z internetu.
Nyní si vložíme fotografie do 3D programu. Doporučuji si fotografie upravit do měřítka 1: 1. Důvod je jednoduchý - z modelu 1:1 je možné snadněji odvodit detaily, vyhnete se pak případným chybám při zaokrouhlování, kdybyste modelovali v jiném měřítku. Následný přepočet modelu je potom jednoduchý a stačí výsledný objekt upravit na požadovaný rozměr. Ale to už trošku předbíháme.
Je nutné vzít na zřetel že ne všechny detaily lze vytvořit za pomoci FDM tisku. Počítejte s tím, co vaše tiskárna dokáže vytisknout. Také doporučuji dodržovat všude tolerance 0,2-0,3mm. Takto se vyhnete nepříjemným problémům s nepasujícími díly. Protože se bavíme o 3D modelu historického vozidla, určitě by bylo vhodné abyste do modelu zakomponovali diferenciál a možnost funkčního osvětlení. Rovnou doplním, že je lepší vést kabeláž po podlaze vozu a následně vytvořit "maskování" ve formě koberečků. Jde o snazší postup, než modelovat duté prostory ve stěnách vozidla. Co se týče pohonu modelu tak zde uvažujte předem co vlastně chcete.
Chcete mít rychlé vozidlo na závody, nebo jen model pro radost na spanilé jízdy s kolegy modeláři?
Tak či onak, ať se rozhodnete pro cokoliv, použijte ocelové převodovky. Poslední dobou si všímám, že lidé používají tištěné převodovky z plastu. 3D tisk zde není vyloženě špatnou volbou, ale jsou zde hned dva důvody proč jsou kovové motorky s integrovanou převodovkou lepší. Je to úspora místa. Druhým a podle mě rozhodujícím je úspora peněz. Převodovku s motorem je možné zakoupit od 10 - 17 eur a to s pěkným výkonem. U tištěné budete potřebovat minimálně 4 ložiska, při dobrém převodu alespoň 8 až 10 ložisek. Následně je třeba započítat materiál a dobu tisku.
Rovněž je třeba mít předem změřené velikosti ostatních dílů potřebných ke zhotovení vozidla. Regulátor, přijímač signálu, baterie, světla, servo. Toto je základ, se kterým musíte počítat při tvorbě vozidla.
Pokud máte tyto věci kompletní můžete se pustit do modelování. Samozřejmě pokud nejste velmi zkušený v modelování, nebojte se výzvy a zkuste co jen dokážete. Zdatnější z nás jistě vědí, že tvorba modelu potřebuje čas a hlavně trpělivost. Dnes je dostupné nepřeberné množství tutoriálů, které Vás provedou začátky.
Tímto se dostáváme k samotné části tvorby modelu přes 3D program. Počítejte s tím že váš model bude jezdit po nerovném terénu v kamenitém terénu a jistě přijde i ke kolizím. Doporučuji používat tloušťku stěny od 2-5 mm pro karoserii vozidla a pro šasi nebo nápravy alespoň 3mm a více.
V případě, že nepoužíváte kupované díly, je třeba upravit také řízení a zohlednit ohebnost plastů. Proto nešetřete na tloušťkách a řídících tyčích.
![]() |
![]() |
A teď bych přešel podle mě k detailu který dělá historické auto historickým. A to jsou pneumatiky. Zatím jsem nenašel žádnou vzorek která by historicky odpověděla autům co jsem vytvořil. (Jaguár, Delage, Bugatti 35, Tatra 75 coupe a LaSalle.) Tyto vozy mají své dobové pneumatiky a ty tvoří kouzlo veterána. Doporučuji najít si fotografie vozidla s dobovými pneumatikami a pohrát si s dezénem a vytvořit originální pneumatiku z dané doby. Také doporučuji dezén od 0,4-0,6mm. Takto při tisku z flexi materiálu předejdeme problémům se supportem (podporami) při tisku.
Určitě si budete říkat, že pneumatiky je lepší koupit od autorizovaného prodejce kvůli přilnavosti k povrchu. Ale věřte, že pokud zvolíte zprávny materiál (flex filament) tak dosáhnete velmi podobné vlastnosti jako u kupované pneumatiky. U kol ještě zůstaneme. Pokud modelujete vozidlo, které má tvarované blatníky, velmi důsledně sledujte možnosti a úhly pro řízení. Může se stát že podle nákresů vám vyjde príliš malý úhel pro řízení, proto je lepší model trošku upravit i za cenu změny geometrie blatníku. Je to už jen na vás, nebo případně udělat kompromis mezi věrností originálu a funkčností v praxi.
![]() |
![]() |
Také doporučuji zakomponovat do modelu co nejvíce kovových doplňků pokud to je jen možné. Docílíte tak ve finále efektu díky kterému model vynikne a přidá na důvěryhodnosti.
Totéž platí i pro interiér. Vytvořte jej podle fotografií co nejvěrněji. Pokud je to možné, můžete navrhnout i osvětlenou přístrojovou desku. Fantazii se meze nekladou. 3Demon